روش اول، تست سلامت موتور:تست تراکم

روش های تست سلامت موتورخودرو


شاید برایی همه این سوال پیش آمده باشد که موتورخودروی من درچه وضعیتی به سرمی برد؟ دراین سری تلاش کردم تاشماراباروش هایی که به سادگی می توانید ازسلامت موتورخودروی خود اطمینان حاصل کیندراآموزش دهم. البته تست های معرفی شده درزمان خرید خودروی کارکرده هم می تواندمفیدباشد.

 

همان طورکه اطلاع دارید برای چرخش میل لنگ چهارمرحله داریم که ازچپ به راست درتصویر زیرمشاهده می کنید.اول مکش که سوخت وهواوارد سیلندر می شود دوم تراکم که سوخت وهوا توست پیستون متراکم شده وسوم احتراق که توسط شمع وجرقه ایجادشده ومرحله آخرهم خروج دودحاصل از سیلندر.


 

 

 

خب حال مفهوم کمپرس یاتراکم رامتوجه شدید. پیستون های دارای رینگ هایی هستند که وظیفه دارند تااجازه ورودروغن موتوررابه درون سیلندرندهند وهمین طور خروج کمپرس یاتراکم را ازبین پیستون وسیلندر ممکن نشود.

 



 

روش تست:


ابتدا شمع های خودرو رابازکرده، سپس اگر خودروی شما انژکتوری است بهتراست فیوزپمپ بنزین خودروراخارج کنید، اگرخودروی شما کاربراتوری است بهتراست لوله بنزین راقبل از پمپ بنزین میکانیکی خارج کنید.


سپس دستگاه تست کمپرس که درشکل زیرمشاهده می کنید را به جای شمع اول ببندید بعد ازاطمینان ازخلاص بودن خودرو استارت زده و عددی که دستگاه نشان می دهد رابخوانید ویادداشت کنید شماره سیلندرراهم بنویسید درزمان استارت زدن هم توجه کنید که استارت رازیادنگه ندارید تا رقم خوانده شده واقعی باشد.

 



سپس همان طوری که درتصویرمشاهده می کنید دکمه ای درکنار دستگاه وجود دارد که برای تخلیه هوای موجوددردستگاه بعد از تست می باشد آن رافشارداده و سپس دستگاه راباز کنید وسیلندرهای بعدی راتست کنید ویادداشت نمایید.

 

 

حالا ارقام نوشته شده را مقایسه کنید. مقدارکمپرس را باید بامقدارتعیین شده توسط کارخانه چک کنید همین طورمقادیرکمپرس بین سیلندرها نباید بیش از 15درصد باهم اختلاف داشته باشند.



درمرحله بعداگراطلاعات دقیق ازمقدارکمپرس سازنده خودرو پیدا نکردید باید با روغن دان به مقدارمساوی مقداری روغن از جای شمع به داخل سیلندرتزریق کنید مواظب باشید که بیش از حدروغن نریزید. دوپمپ کافی است ودوباره شروع به اندازه گیری نمایید ویادداشت کنید حالا مقادیر جدید راباقبل مقایسه کنید اگر مقادیر یکسان بود یعنی موتور خودروی شما وضعیت خوبی ازنظرکمپرس دارد. اگر مقادیر به بالاتررفته بود یعنی خودروی شما کمپرس از دست می دهد. اگر فقط دریک سیلندر تغییرمشاهده کردید یعنی همان سیلندر مشکل دارد.

 

دلایل کم شدن کمپرس:

 

1.      رینگ های پیستون ها، براثرکارکدن زیاد یاکم بودن فشارروغن موتور، یا جوش آوردن خودرو، رینگ ها حالت فنریت خود راازدست داده ودیگرقادر به نگه داشتن کمپرس نخواهند بود وکمپرس را به درون مخزن روغن انتقال می دهند. به همین دلیل اطراف موتورخودروی شما روغن ریزی پیدا می کند البته اگر خرابی زیاد باشد همین طور هم اگردرب روغن خودرورا بازکنید می بینید که جرم گرفته وهمین طورروغن خودرو زودسیاه می شود وخاصیت چسبندگی رازود ازدست خواهد داد.



2.      وجود ترک درسرسیلندر ویا بسته نشدن کامل سوپاپ های سرسیلندر ازدیگر عوامل می باشد.

Popular posts from this blog

نیروی پسا چیست؟

antilock brake system

سیستم پیشگیری از تصادف