تحلیل و بررسی خودرو Tesla Roadster

تحلیل و بررسی خودرو Tesla Roadster
وقتی شما برای یک خودرو پول زیادی می پردازیدچند مورد را از آن انتظار دارید
1- شتاب خودرو که باعث شود ، هنگام حرکت ، شما محکم به صندلی بچسبد.
2- تجهیزات استریوی صدا
3- چسبیده بودن ماشین به زمین ( در اصطلاح خودرو جاده را بغل کند )
4- غرش خفۀ خودرو که نشانۀ قوی بودن موتور آن باشد.
5- هزینۀ زیاد برای سوخت اکتان بالای خودرو
Tesla Roadster همۀ این تجهیزات را دارد بسیار سریع و همچون موشک حرکت می کند . اما حرکت آن با سکوت کامل همراه است چون سوخت آن بنزین نیست .
اولین تولید این خودرو نماد یک خودروی الکتریکی با عملکرد بالا بود .
اما این خودرو قسمتهای تحرک زیادی را شامل نمی شود و تنها از قسمتهای اصلی زیر تشکیل شده است.
1- سیستم ذخیرۀ انرژیِ(Ess)
2- مبدل الکتریکی (PEM)
3- موتور الکتریکی
4- جعبۀ دندۀ ترتیبی دستی
در این خودرو بجای استفاده از موتور احتراق داخلی ، از بانکی از باتری استفاده می کند .(Ess)
در این خودرو از تکنولوژی کنترل با Laptop استفاده می شود که از باتری های شارژی لیتیم استفاده می کند.
The Tesla Roadster
این خودرو از 6831 باتری لیتیم استفاده می کند که وزن آن به 1000 پوند در مجموع می رسد .
سازنده گان این خودرو ادعا می کنند که این نوع باتری 5 یا 6 برابر انرژی را بهتر از دیگر باتری ها ذخیره می کنند .
این باتری ها در 11 قسمت مجزا قرار می گیرند که در هر قسمت 621 باتری قرار می گیرد. یک پردازشگر کامپیوتری هر یک از قسمتها را کنترل می کند که آیا باتری ها شارژ هستند یا نه .

The Energy Storage System location
سیستم ذخیرۀ انرژیِ(Ess) در زیر ماشین
- مبدل الکتریکی یا (PEM) جریان مستقیم DC را به متناوب AC تبدیل می کند .
که از 72 تا ترانزیستور 2 قطبی که ورودی آنها عایق شده است تشکیل شده است .
قبل از رسیدن به حداکثر شتاب ، باتری ها می توانند kwt200 انرژی تولید کنند که برای روشن کردن 2000 لامپ کافیه .
علاوه بر کنترل پروخالی بودن باتری ها ، این قسمت [PEM] میزان ولتاژ دور بر دقیقه های موتور و سیستم ترمز احیا کنندۀ انرژی را نیز کنترل می کند.
( سیستم ترمز احیا کننده باعث بازگشت انرژی می شود که در هنگام ترمز گرفتن تلف می شود .)
بازده باتری هاو مبدل و موتور الکتریکی بین 85 تا 95 درصد است .که به موتور توان kw 185 را می دهد .آلومینیوم خاصیت هدایت گرمایی خوبی دارد و سیستم تهویه ای که در آنجا قرار دارد باعث می شود ترانزیستورها زیاد داغ نشوند و نسوزند.
برای شارژ می توانید از برق شهر استفاده کنید . طوریکه با ولتاژ 220 ولت و 70 آمپر شارژ کامل در 3.5 ساعت طول خواهد کشید .
شارژ این ماشین همانند شارژ موبایل است . درداخل خودرو یک مدار مجتمع وجود دارد که شارژ را در هر جایی آسان پذیر می کند .( مانند بعضی ماشین ها احتیاج به جایگاهی مخصوص ندارد)
قرار گیری 1000 پوند باتری در عقب این ماشین یک مکث و درنگ را در خرید این اتومبیل ایجاد کرده است.
همچنین شارژ باتری های داخل Laplop را هم باعث افزایش بیشتر این ترس و واهمه شده است .این ترس و واهمه بدلیل چندین برابر بودن زمان شارژ نسبت به زمان سوخت گیری موتورهای بنزینی است .
اولین تست این خودرو عاقبت خوب نداشت چونکه باعث آتش سوزی سلول های باتری شد .
برای همین سلول ها به طور کافی عایق بندی می شوند تا بصورت زنجیروار از آتش سوزی در سلول های باتری کنارهم رخ ندهد .

The charging port
محل شارژ اتوموبیل ( plug)

مجموعه ای از سنسورها که در این خودرو وجود دارند ، شتاب گیری ویا کم شدن شتاب ، حرکت روی شیب و حتی خروج دود و گرما را کنترل می کنند .
اگر یک از این سنسورها حالت غیر نرمالی را نشان دهند بصورت اتوماتیک مدارهای اصلی قطع شده و خودرو می ایستد.
قلب Tesla بک موتور القایی 4 قطبی می باشد که حدود 70 پوند وزن دارد .
Tesla ادعا می کند که Roadsterمی تواند در عرض 4 ثانیه سرعتش را به حدود km/h 5/96 برساند . بالاترین سرعت آن 2/209 km/h است اما عملکرد خوب این خودرو تنها در شتاب گیری یا سرعت نیست بلکه فایده آن مقدار زیاد گشتاور تولید شده و گسترده زیاد سرعت را هم شامل می شود .
این خودرو حتی در سرعت های پایین ( دور بر دقیقه ای کم شافت موتور ) هم گشتاور بسیار بالایی را تولید می کند .

Roadster Motor
همچنین این خودرو توان بسیار بالایی دارد ( توان به سرعت چرخش شافت ارتباط دارد ). که تا 000 31 دور بر دقیقه می رسد که کمتر موتور احتراق داخلی وجود دارد که با این توان کار می کند .
( همانطور که می دانید موتورهای بنزینی دارای توان بالا اما گشتاور کم و موتورهای دیزلی دارای گشتاور زیاد اما توان کم هستند . اما این خودرو از هر دوی گشتاور و توان به مقدار زیادی برخوردار است .)
وب سایت سازندۀ این خودرو، Roadster را این چنین معرفی می کند .
یکی از شوخی های این ماشین اینست که Roadster راننده را به سفر دعوت کرده و از او می خواهد که رادیو را روشن کند و در یک موقع خاص اعلام می کند که شتاب می گیریم و راننده از بس که شتاب بالا خواهد بود ، نمی تواند خود را به جلو رانده و سرعت سنج را ببیند !
این نوع از موتور با داشتن تنها 3 دنده جوابگوی انتقال قدرت خودرو است .
2 دنده به سمت جلو و 1 دنده به سمت عقب دارد. همچنین این موتور با کلاج کار نمی کند در نتیجه هیچ شوکی در هنگام عوض کردن دنده به راننده وارد نمی شود.

The gearshift
خودرو Roadster می تواند بسیار سریعتر از دیگر خودروهای الکتریکی حرکت کند و دیگر موضوع مهم اینست که زمان بین شارژ متوالی بیشتر از دیگر خودروهاست .
تخمین زده شده که این خودرو می تواند با هر بار شارژ کردن 250 مایل ( km3/402 ) را بپیماید . یعنی 100 مایل بیشتر ازGeneral motors EV1 که Ev1 150 مایل را با شرایط بدتر نسبت به Tesla می پیماید .
خودروهای الکتریکی قبلی کم جا و بدشکل بودن اما Roadster Tesla همانند یک خودروی Sport است . همچنین دارای ترمز ABS و 2 کیسه هوا می باشد .
از دیگر مزایای آن :
سیستم امنیتی (PIN code) برای جلوگیری از روشن کردن ماشین با اتصال سیم ها
دارای مدارهای فرستنده و گیرنده برای کنترل باز و بسته شدن در گاراژ
جایگاه شارژ ipod( نوعیplayer )
کنترل الکتریکی درب های خودرو ( در این خودرو درب بحالت مکانیکی باز نمی شود )
این خودرو می تواند بصورت سر پوشیده یا سرباز دربیاید.
Roadster cockpit
مشخصات فنی
شتاب : از صفر تا 60 درحدود 4 ثانیه
ابعاد: 155.4 اینچ طول - 73.7 اینچ عرض - 44.4 اینچ ارتفاع - 92.6 اینچ ارتفاع با چرخها
وزن : 500, 2 پوند
حداکثر سرعت : kw/h 3/202
مسافت : 250 مایل در هر بار شارژ در اتوبان
عمر باتری : بیش از 100000 مایل




Comments

Popular posts from this blog

نیروی پسا چیست؟

antilock brake system

سیستم پیشگیری از تصادف